(gratis) Knipdagen

Met onze popup-salon organiseren we, voornamelijk in de Zaanstreek maar ook daarbuiten, knipdagen voor die mensen waarvoor het niet (meer) vanzelfsprekend is, dat zij periodiek naar de kapper kunnen. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat jouw kapsel vertelt wie jij bent, waarbij je uitsraling, je persoonlijkheid en je zelfvertrouwen van invloed zijn op hoe jij je voelt en eruit wilt zien.

Tijdens de knipdagen nemen we ruim de tijd, om voldoende aandacht te schenken aan een eerlijk en uitgebreid advies en aan het knippen. Vooraf spreken we duidelijk af wat we gaan doen en houden daarbij  rekening met de wensen. Het knippen gebeurt met de grootste zorg, met voldoende tijd om niet te hoeven haasten en om nog van gedachten te kunnen veranderen. Wij zijn pas tevreden als iedereen lachend de deur uitgaat.

Het kappersplatform van Stichting Dapper bestaat dan ook aan de ene kant uit mensen die graag weer een keer naar de kapper willen gaan en aan de andere kant uit kappers. Kappers die afgestudeerd zijn, gediplomeerd zijn maar niet aan het werk komen doordat zij geen 5 jaar werkervaring hebben en kappers die naast hun reguliere werk wel eens een dagje vrijwilligerswerk willen doen.

Vrijwilligerswerk is het. Dat betekent dat we alle behandelingen gratis doen. In principe. Het komt voor dat wijkcentra of organisaties vinden dat er best een symbolisch bedrag tegenover mag staan. En het geven van een fooi als blijk van waardering mag natuurlijk. Maar doorgaans is een lach al waardering voldoende. Een tegenprestatie wordt door ons niet gevraagd tijdens een knipdag.

Wil je ook een keer gratis geknipt worden? Meld je dan nu aan via de contactpagina.

Wil je ook een keer een knipevent organiseren met ons, laat het ons dan weten via de contactpagina.

Wij nemen zo snel mogelijk dan contact met je op.

Buurthulpbus Zaanstreek - Waterland

De buurthulpbus is een bus vol met kleding, schoenen, spelletjes, speelgoed, boeken en andere hulpgoederen, die (gelimiteerd) gratis zijn mee te nemen. De buurthulpbus is tot stand gekomen door samenwerking tussen de Stichting Ondersteuning Zaanstreek-Waterland, Stichting Kledingbank Zaanstreek en het nieuwe kappersplatform Stichting Dapper. Tijdens de Coronacrises werden de stichtingen geconfronteerd met de maatregelen van het RIVM en moesten in verband met Corona hun deuren sluiten. Veel mensen die op of onder de armoedegrens leven konden hierdoor moeilijker rondkomen en werden hierdoor uitgesloten van hulpgoederen, zoals zomerkleding, schoenen, speelgoed, spelletjes en boeken.

De oplossing lag voor de hand, als mensen door de Corona-maatregelen niet meer naar bijvoorbeeld een kledingbank kunnen, dan kun je die hulpgoederen ook naar de mensen toebrengen. Een simpel maar briljant idee, waarmee het idee van een tijdelijke buurthulpbus en de samenwerking tussen 3 belangrijke Zaanse hulporganisaties was geboren. Het idee werd ingediend bij het Oranje Fonds als Coronahulpproject en ook zij zagen zo’n bus wel zitten.

De opvallend gele kleur doet de bus bijzonder opvallen in de straten van Zaanstreek-Waterland en de stichtingen worden nu al overstelpt met positieve reacties in deze tijd waar we er voor elkaar moeten zijn. Songül Mutluer, wethouder voor o.a. armoede: “Zeker nu kunnen Zaankanters met een laag inkomen een extra steuntje in de rug goed gebruiken. Als gemeente ondersteunen we dit initiatief dan ook van harte. De eerste vier standplaatsen hebben we versneld kunnen toewijzen en bij succes willen we deze samenwerking graag uitbreiden.”

Ondanks de grote belangstelling zijn de stichtingen, die allen de ANBI status hebben, nog wel op zoek naar particulieren en bedrijven die mee willen sponsoren, zowel financieel als met goederen.

Het Oranje Fonds bouwt aan een sociale samenleving, waar mensen er voor elkaar zijn en iedereen mee kan doen. Daarom mobiliseert, versterkt en ondersteunt het zoveel mogelijk mensen en organisaties die zorgen dat niemand er alleen voor staat. De steun bestaat uit inspiratie, advies, kennis en geld. Het Fonds kan dit doen dankzij o.a. de Postcode Loterij, de Nederlandse Loterij, Vrienden en bedrijven. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zijn het beschermpaar van het Oranje Fonds.

De buurthulpbus rijdt naar vast locaties vanwege de noodzakelijke standplaatsvergunningen. Wil je weten waar we bij jou in de buurt binnenkort staan, stuur ons dan even een berichtje of houdt de Facebookpagina van de Kledingbank Zaanstad in de gaten.